DEGUPJANTUNG

Mar 14, 2011

Cakap jelah kau suka dia, apa susah??

Assalamualaikum (^_^)Pernah jatuh cinta dengan kawan sendiri? Hati tergerak nak mengaku tapi takut kena reject? Takut persahabatan tu akan terjejas lepas sesi luahan perasaan?? Hurmm..





Kau pernah dengar perkataan 'berani' dan 'risiko'? Kau nak luahkan perasaan pada si dia, yang penting kau kena BERANI. Berani untuk berdepan dengan si dia dan beritahu isi hati kau, juga berani ambil risiko sama ada diterima atau direject. (hahaha dan sanggup ambil risiko kena gelak dengan member2 kalau kena reject. Boooooooouu)

Bagi aku, kalau kau suka si dia (kawan baik kau sendiri), dan si dia pun belum berpunya, tak salah untuk kau luahkan perasaan kau. Mana tahu si dia pun ada perasaan yang sama, cuma tak berani je..


Aku tahu, kau takut nak luahkan sebab malu kalau kena reject kan? Cop2!!! Peduli apa dia nak reject kau? Si dia bukan tak boleh terima kau atas kekurangan kau, dia cuma tak boleh terima kau sebab kau adalah kawan baik dia. Yelah, selama ni dia ber-kau aku dengan kau, bila dah couple nak panggil sayang-abang pulak.. transformasi macam tu ambil masa kot. (^_~)

Atau kau taknak luahkan sebab takut menjejaskan persahabatan korang?? Please lah weyh!! Aku tak faham kenapa mesti wujud alasan jejaskan persahabatan ni. Berdosa ke kalau kau jatuh cinta dengan kawan sendiri? Kau tak sengaja kot..Dan kau cuma nak lanjutkan persahabatan tu ke satu tahap yang lebih..hurmm lebih halal dan menarik..hahahah


Hurm, sebenarnya alasan2 ni wujud sebab kau TAKUT dan tak berani ambil RISIKO. Itu sahaja. Aku ada cadangan kalau kau nak luahkan perasaan.

  • Cakap dengan dia, korang perlu jumpa untuk berbincang sesuatu. Cakap dekat phone pon boleh..
  • Sebelum sesi luahan perasaan, set kan dalam hati dan minda korang, walau apa pun yang terjadi, kau akan tetap tabah dan kuat. Chewah!!
  • Minta si dia dengar dan terima kata2 kau dengan hati terbuka, selain tidak beremosi.
  • Luahkan perasaan dengan ayat yang ringkas, jelas tetapi padat.
  • Tutup ayat luahan perasaan kau dengan menyatakan kesediaan menerima apa sahaja keputusan si dia selain menyatakan keinginan kau untuk teruskan persahabatan korang.
  • Senyum dan melompat kegembiraan kalau dia positif.
  • Senyum dan ajak dia lepak mamak kalau jawapannya negatif.

Kalau betul kau sayangkan dia, siapa sahaja yang ditakdirkan untuk dia, haruslah menjadi kebahagiaan kau juga. Ya, akan wujud rasa terkilan sebab orang yang paling rapat dan paling kau sayang akan jadi milik orang lain, tapi nak buat macam mana kan? Kau dan si dia hanya ditakdirkan sebagai kawan. Bukannya sebagai laki dan bini.


Macam mana kalau kau di pihak yang nak mereject? (ishh macam hina sangat la pulak perkataan mereject ni..hmm abis tu nak guna perkataan apa??) Okay, kita gantikan perkataan mereject dengan perkataan menolak, boleh?
Caranya;


  • Dengar apa yang diucapkan dengan sabar dan tenang. Opss please jangan menyampuk ye!
  • Buat muka cool, sweet dan comel (untuk kurangkan nervous si dia).

  • Gunakan ayat ni sebagai mukadimah :

    " Kenapa aku tak pernah sedar/tahu semua ni dari awal?" (Ayat ni dah bagi hint jawapan kau sebenarnya.)
  • Make sure gunakan perkataan maaf sebelum bagi kenyataan menolak.
  • Bagitahu si dia kau anggap dia hanya sebagai kawan dan tak lebih dari itu.

  • Terus terang jika dalam hati kau ada orang lain.

  • Walaupun korang kawan baik, tapi kau tak ada hak untuk halang perasaan dia pada kau. Biarkan dia terus mencintai kau selama mana yang dia mahu selagi tak mengganggu keamanan hidup kau.

  • Tutup ayat kau dengan ungkapan maaf sekali lagi dan katakan bahawa dia kawan terbaik dan kau mahu persahabatan itu kekal selamanya.

Ingat! Cinta tak semestinya bersatu. Allah dah tentukan jodoh terbaik untuk kita dan tak perlulah kita terlalu kecewa kalau hilang cinta manusia.
So kau tunggu apa lagi?? Kalau betul suka dekat dia, cakap jelah suka. Apa susah??? Hahahaha good luck ye! (^_~)



Ilham dari hati : Eh2, apehal aku tulis entry ni ye?? Musykil la pulak..ngeh~~

6 comments:

  1. akak suka kat kawan baik sendiri ke??

    ReplyDelete
  2. hihi , nuyen follow cikgu aisya ye..

    ReplyDelete
  3. muni : adehh cerita lama dik..

    nuyen : hihi tenkiu cik nuyen sayang :p

    ReplyDelete
  4. ye ke??ok...muni x leh bayangkan bercinta dgn kawan baik wlhal kawan baik tu sgt2 caring :P

    ReplyDelete
  5. lau da suke try la dlu..dia trima ke x blakang kire...

    ReplyDelete
  6. muni : kalau dah jodoh, kita takleh lari kan??

    nanonymous : yup! tak slh mencuba kan? :p

    ReplyDelete