DEGUPJANTUNG

Mar 17, 2011

Jangan jadi bodoh!


Assalamualaikum

Baru lepas baca blog Dunia Sebelah Zara . Alkisahnya masih ada manusia yang sanggup bunuh diri kalau tak dapat bersama orang yang dicinta. Tolonglah jangan jadi bodoh!


Ada orang terpaksa berhempas pulas mencari derma sebab nak biaya kos operate penyakit barah otak demi kelangsungan hidup.


Ada orang sedaya upaya memohon agar ada manusia dapat mendermakan jantung atau buah pinggang sebab nak terus merasai kehidupan dunia.

Ada orang sanggup menyelongkar tong sampah untuk cari sisa makanan yang boleh dimakan demi meneruskan hidup.

Ada orang menadah tangan untuk menampung titisan hujan di tapak tangan agar tekak boleh dibasahkan.

Ramai orang selalu merintih dan memohon kepada Allah agar dipanjangkan usia supaya dapat terus beribadah kepada-Nya.


Tapi kau?? Senang2 nak bunuh diri? Memang bodoh. Siapa kau nak tarik nyawa sesuka hati? Bukan ke semua yang kita ada ni hanya pinjaman dari Allah termasuklah nyawa kita sendiri. Dah tahu kita ni hanya meminjam, buatlah cara meminjam. Jaga betul2, hargai betul2. Kau apesal bodoh sangat tak boleh fikir macam tu?

Nyawa itu bukan seperti duit yang boleh ditukar nilainya mengikut negara. Nyawa bukan seperti duit yang boleh dicari jika hilang atau dicuri. Tapi, nyawa itu hak mutlak Allah. Selagi kita berpeluang merasai nikmat bernyawa, gunakanlah kesempatan yang ada.

Jangan jadi bodoh sebab cinta manusia!


So, kalau ada sesiapa yang terasa pernah terfikir nak bunuh diri sebab terlampau kecewa, istighfar lah cepat2. Nanti tak pasal2, elok ada peluang nak masuk syurga, alih2 ke neraka pulak akhirnya. Nauzubillah...

Sekian, wassalam... papai semua!



Ilham dari hati : Aku pun pernah frust jugak tapi takdelah sampai nak bunuh diri.

Photobucket

4 comments:

  1. nasib baik aku tak sebodoh ni ms frust exam ritu.

    ReplyDelete
  2. wahh maklong menarik jugak entry ni..cmana lah mak long menulis..banyak toi idea..tambah2 surat untuk juma..best!!

    ReplyDelete
  3. juma : alhamdulillah.

    AFA : ye, AFA pon jgn wat cmtu ye..

    anonymous : tenkiu. alhamdulillah. ilham dari hati Allah yg bagi..

    ReplyDelete