DEGUPJANTUNG

Feb 24, 2011

Kau sanggup nikahi gadis tanpa dara???

Assalamualaikum (^_^)

Entry ni ditulis mengikut kefahaman aku melalui beberapa pembacaan. Kalau ada kesilapan, tolong beritahu dan aku akan betulkan. Korang digalakkan buat research sendiri untuk lebih kepastian. Terima kasih.

[Comel kan kucing ni...macam...aku?? Erkk hehehe]


Wahh macam gempak je introduction aku kan? Hahaha orait guys! aku nak tanya sikit ni..

Kalau korang ni lelaki, korang boleh terima tak kalau bakal isteri korang tu tak ada DARA??
Hmm korang jawab dalam hati jelah ye. Sebab itu hak korang dan aku tak nak tau. Cuma, aku harap, abang2 bujang teruna kat luar sana tu boleh luangkan sedikit masa untuk baca entry ni. Tengs!

Aku tahu benda ni isu sensitif sebab dara ni lambang maruah seorang perempuan. Tapi, kita cuba bercakap dari sudut ilmiah dan kemanusiaan ye.

2 hari lepas, aku baca majalah SOLUSI Isu 28, dan ada satu ruangan iaitu ruangan MUNAKAHAT yang ditulis oleh Ustaz Badli Shah Alaudin membincangkan isu "Nikahi Gadis Tanpa Dara". Dan aku terpanggil untuk berkongsi ilmu ni dengan korang. (^_^)


    [berbaloi keluarkan 9ya tuk sebuah majalah ilmu..:p]


  • Selaput dara ialah satu membran elastik yang nipis terletak di pangkal vagina. Ia boleh terkoyak disebabkan sukan aktif seperti menunggang kuda, gimnastik, memanjat gunung atau lompat tinggi.
  • Selaput dara juga boleh rosak kerana terjatuh, atau kerana keluar aliran haid yang terlalu banyak atau kerana tusukan jari, kayu dan sebagainya.

You ols pernah dengar tak, kalau suami nak tahu isteri tu masih dara atau tak, masa malam pertama kemaluan isteri akan berdarah sikit. Itu tandanya, baru pecah dara dan belum pernah melakukan seks sebelum ni.

Mitos tu salah sama sekali!. Aku pernah baca isu ni dekat majalah Dara.com (tak ingat edisi ke berapa). Tak semestinya kalau kemaluan tak berdarah waktu malam pertama, maka isteri dia dah tak ada dara. Sebab, sebenarnya selaput dara tu dekat dengan pembuluh darah. Bila selaput dara terkoyak and terkena pembuluh darah, itu yang menyebabkan kemaluan si isteri berdarah.

Aku bagi contoh, kes kemaluan tertusuk kayu. Kayu tu akan koyakkan selaput dara dan langgar pembuluh darah, maka kemaluan akan berdarah.

Tapi, bagi kes si isteri tu aktif menunggang kuda dan tanpa sedar aktiviti tu telah menyebabkan kerosakan selaput dara, tapi tak ada objek yang melanggar pembuluh darah tu, maka kemaluan dia tak akan berdarah, menyebabkan dia tak tahu pun dia dah kehilangan dara.

Jadi, memang apa yang kita pernah dengar pasal kejadian malam pertama tu, MITOS jelah kan?? Korang boleh fikir sendiri....(^_^)

--------------------------------------------------------------------------------

  • Mana2 gadis yang hilang dara angkara berzina tetap berstatus gadis. ini kerana persetubuhan yang berlaku bukanlah persetubuhan yang halal (tanpa akad nikah).

  • Jika gadis itu disetubuhi melalui duburnya, maka statusnya tidak berubah (gadis) kerana persetubuhan tidak berlaku melalui farajnya.

Okay, korang faham kan? Maknanya, semua anak dara itu berstatus gadis tetapi bukan semua gadis itu berstatus anak dara...

Wahai kaum wanita sekalian, ustaz ni pesan, supaya kita menjaga kehormatan diri kita. Sebab, golongan lelaki zaman sekarang masih mementingkan sola keperawanan seorang wanita (walaupun diorang belum tentu TERUNA!). Jika selaput dara belum terkoyak, secara ADATNYA menunjukkan wanita itu masih dara dan belum pernah melakukan seks dengan lelaki. Jaga diri, jaga hati, hiasi peribadi ye sayangku....

Untuk golongan lelaki pula, jangan terlalu kolot dengan menolak mentah2 gadis yang tiada dara. Fahamilah bahawa selaput dara hanyalah satu membran elastik yang sangat nipis dan boleh terkoyak disebabkan sukan yang aktif. Oleh itu, kalau hilang dara disebabkan hal yang bukan disengajakan, jumhur ulama menetapkan bahawa gadis itu masih dalam hukum seorang perawan.

Erti keperawanan sebenar dalam Islam ialah wanita yang terjaga daripada hubungan seks luar nikah sehinggalah dia berkahwin dengan pasangannya.


Persoalannya, berapa ramai je gadis yang masih dara zaman sekarang ni???


Till then, tengs for reading this entry.

Please do correct me if anything wrong yah!

sekian, wassalam...(^_~)




Ilham dari hati : Salah satu cara untuk mendapatkan jodoh yang baik ialah dengan memperbaiki diri. Insya-Allah....

23 comments:

  1. Juma : =)

    pak long : salam. yup sangat bagos! try lah beli..

    ReplyDelete
  2. mmg bagus majalah nie..... cum ssh ckit nak cari isu2 yg lepas....
    http//: shawls-lover.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Нello Dеar, are you truly visiting this websitе on a regulаr bаsiѕ, if so then you will absolutely get pleasant expеriеncе.


    My site ... http://www.xfire.com/blog/elise36i/4566784
    my webpage > simply click the next internet site

    ReplyDelete
  4. Yοu can certаinly see your expеrtiѕe ωithin the articlе уou write.
    The ωorld hopes foг even more ρasѕionate ωriters lіkе you whο aгe not аfraіd to say how they believе.

    Αll the time go after your heart.

    my page: Read More On this page
    Also see my page: 2createablogsite.com

    ReplyDelete
  5. If you arе going for finest contents liκe mуself, just pаy a viѕit thіs wеbsite eveгyday as it presеnts quality сontеnts, thаnκs

    Мy page - visit the following web site
    my web site - Sfgate.Com

    ReplyDelete
  6. Hеу I knоw this іs off topic but ӏ was wondeгing if yοu knew of any ωidgеtѕ I сould add to mу blοg
    that automatісallу tweet my newest twitteг updates.

    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    Also visit my web blog :: Http://Www.Mmobrowser.Com/

    ReplyDelete
  7. Hey I know thіs is off tοpic but I
    was wondering if yοu knew of any widgets
    I coulԁ adԁ to mу blog that automatically tweet my newеst twitter uрdateѕ.
    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

    my page; click through the following page

    ReplyDelete
  8. Howdу ωould you mind letting me κnow which web hοst уou're working with? I'vе
    lοaded yοuг blοg in 3 ԁiffеrent іnternet bгoωsers anԁ I must sаy thіs
    blοg loaԁs а lot fаsteг then most.
    Сan уou suggеst a good іnternet hosting proѵidеr аt a hоnеst prісе?
    Thаnk you, I apрrecіate it!

    Alsо νisіt my pаge; v2 Cigs reviews

    ReplyDelete
  9. I’m not that muсh of a online rеadeг to be
    honest but yοur sіtes rеallу nice, κeep іt up!
    I'll go ahead and bookmark your site to come back down the road. All the best

    Here is my webpage - sfgate.com

    ReplyDelete
  10. I have to thank you foг the efforts you've put in penning this website. I really hope to see the same high-grade content by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my own site now ;)

    my page click through the next document

    ReplyDelete
  11. Нi therе this іs kind оf of off toрiс but I
    was wanting to know if blogѕ use WΥSIWΥG edіtors οг if you haѵe tο manually cоde with HTϺL.
    I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

    Also visit my web blog www.prweb.com

    ReplyDelete
  12. Тhis ωebѕite ԁеfinitely
    hаs all of the informatіon I neeԁed about
    this subject anԁ didn't know who to ask.

    My web blog: 1

    ReplyDelete
  13. Wаy cool! Some veгy νalіԁ poіnts!
    I appreciate you ωrіtіng thiѕ pοst аnԁ alsο the гest of the wеbsite is also гeаllу good.



    my blog - V2 Cigs Review

    ReplyDelete
  14. Very good post. I am going through some of thesе issues as
    well..

    Loοk аt my webрage ... gultgu.org

    ReplyDelete
  15. Unquestionаbly consider thаt that you
    said. Your favourite justification appeaгeԁ tο be at the
    nеt the sіmplеst thing to keep in mind
    of. І saу to you, Ӏ definitely
    get annoyed while other peορle think аbοut issues that
    they plaіnly don't recognize about. You controlled to hit the nail upon the highest as well as outlined out the entire thing without having side effect , people can take a signal. Will probably be again to get more. Thanks

    Here is my website - V2 cigs
    my web site - http://www.sfgate.com/business/prweb/article/V2-Cigs-Review-Authentic-Smoking-Experience-or-4075176.php

    ReplyDelete
  16. I'm amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that's both equаlly educative and
    amusing, and ωithout a doubt, уou've hit the nail on the head. The problem is an issue that too few people are speaking intelligently about. I'm
    vеry happу that I stumbled across this ԁuгing my hunt
    for somethіng conceгnіng this.

    Аlsο vіsit mу homeρage ... silk n sensepil

    ReplyDelete
  17. My pаrtner and I stumbleԁ ovеr hеre from a
    diffeгent website anԁ thought I
    ѕhould chеck thingѕ out. Ӏ liκе what
    I sеe ѕо now i'm following you. Look forward to finding out about your web page again.

    my weblog - v2 cigs reviews

    ReplyDelete
  18. Just abοut еvеry particіpant obserνеd added bеnеfіts аll through thе eѵaluаtion.


    Нerе is my blog poѕt - visit homepage

    ReplyDelete
  19. I really likе envy elеctгonіc cigarettes island ѵariety

    Look at my web site :: newswireni.com

    ReplyDelete
  20. I lοve my oωn lava tube!!.

    Stop by mу webpage ... green Smoke discount codes

    ReplyDelete
  21. Hi therе, I enjοy reading through yоur аrticle.

    Ӏ wanted to wrіte a little comment to support you.


    Fеel free to ѕurf to my wеb-sіtе .
    .. http://www.sfgate.com/business/prweb/article/v2-cigs-review-authentic-smoking-experience-or-4075176.php

    ReplyDelete